Daring Club Leuven Atletiek vzw logo

Daring Club
Leuven Atletiek

wedstrijdatletiek

Dagboek van een deelname aan het ECCC

Albufeira, 03 februari 2019

Vrijdag 1 februari: vertrek naar het ECCC in Portugal. Iedereen is tijdig op de luchthaven, het inchecken verloopt vlot, dit nadat alle spikes en toebehoren in één valies verdwijnen. Ons toestel was de airbus van de rode duivels, wat bij Bart enige reacties opwekte. We vertrokken al met enige vertraging in Zaventem, maar die vertraging werd nog groter. De wind waaide nogal flink boven en rond Lissabon. Uiteindelijke zorgt die wind voor een moeilijke landing en bij de derde poging kon de piloot het toestel aan de grond zetten. Nu nog even op de enige valies wachten en dan konden we onze minibus afhalen. Dat verliep onverwacht vlot en al snel konden we vertrekken voor een tocht van een goeie 260 kilometer richting Albufeira, dit bij regenachtig weer. Aangekomen in ons hotel, de Alfamar Beach & Sport Resort ( een groot hotelcomplex gelegen vlakbij de Atlantische Oceaan) ging het richting receptie. Het inchecken verliep vlot en iedereen kan dan ook snel naar zijn kamer. Nu nog wat boodschappen doen, water is altijd welkom bij atleten. Volgende opdracht was de traditionele duurloop, het werd een tocht langs onbekend terrein en iedereen kwam heel tevreden terug, want om 18u30 was het tijd voor het avondeten. In het restaurant hadden de atleten al snel hun weg gevonden en voor mij was het gewoon zalig om die gasten te zien eten. Na het avondmaal werd nog even wat stoom afgelaten en was de tijd gekomen om te denken aan een weldoende nachtrust.

Zaterdag 2 februari: om 8u30 stond iedereen klaar voor het ontbijt. Daarna vertrokken we naar Faro, stad gelegen op een 40 minuten rijden van ons hotel. Faro is een mooie stad om te bezoeken en na een wandeling door het oude stadscentrum was het tijd om te gaan lunchen. Vervolgens volgde de terugrit naar ons hotel en de verkenning van het parcours. Het parcours is op wandelafstand van ons hotel en na enkele minuten konden de atleten voor de eerste maal kennis maken met de omloop. De meningen waren wat verdeeld en iedereen vond dat het best lastig was. Bart en ik trokken om 19 uur nog naar de Technical Meeting, waar we heel wat uitleg kregen over de Call room, de dopingcontrole enz.

Zondag 3 februari: wedstrijddag. De start voor onze jongens is om 10u40 gepland. Ontbijt dus al om 7 uur. Om 9u15 vertrekken we naar de omloop. Wat opwarmen, de junioren meisjes van ATAC aanmoedigen en dan om 10u20, naar de “ Call room “ met ontvangst en plaatsen van de chip en dan wachten op de laatste oproep, die was er vijf minuten voor de start. Op naar hun box, er zijn 15 ploegen aan de start. Hier begint voor onze junioren de eerste buitenlandse ervaring, dit tegen onbekende tegenstanders. Onze jongens krijgen van hun trainers  het advies om zeker niet te snel van start te gaan en in de wedstrijd geleidelijk naar voor te schuiven. Zo gezegd zo gedaan. Wout, Kobe, Ewoud, Siemen en Sebbe volgen perfect de uitgestippelde strategie en behalen een zeer mooi resultaat: 12de plaats voor Wout, 34ste voor Kobe, 38ste voor Ewoud, 41ste voor Siemen en 63ste voor Sebbe. In het landenklassement staan onze junioren op een zeer mooie 7de plaats op 14 geklasseerde ploegen.
Enige vaststelling na deze wedstrijd is, dat ook bij de junioren, er veel ingehuurde atleten deelnemen van Afrikaanse origine. Spijtig natuurlijk en daarom vinden Bart en ik, dat onze junioren het schitterend deden. Ook de wedstrijd van de mannen senioren, met OEH aan de start, kregen heel wat aanmoedigingen van onze atleten. Na de late lunch trokken de atleten nog naar hun kamer, na een uur rust ging het richting strand en deden we nog een terrasje aan de jachthaven van Albufeira. Later op de avond trokken we met onze minibus naar een restaurant in de buurt, waar we om 19 uur hadden afgesproken, daar werd ons verblijf afgesloten met heerlijk dinertje.

Maandag 4 februari: iedereen was terug top fit en om 6u15 vertrok Bart al met al de junioren richting strand voor een ochtendloop van 7 km. Om 7u30 zit iedereen al aan de ontbijttafel en om 8u20 staan we met zijn allen klaar voor de terugreis. Door het prachtige weer is het deze keer genieten van de natuur, de mooie landschappen en de vele ooievaars langs de weg en op het einde de Vasco da Gamabrug, ruim 12 kilometer lang over de Taag. Minibus werd ingeleverd en dan trokken we richting check-in, het was er wel zeer druk. Als dat allemaal voorbij was gingen we nog even voor de hongerige magen zorgen. Na de lunch bleef er niet veel tijd meer over naar onze gate, die haalden we nog net op tijd. Voorziene aankomsttijd in Zaventem werd heel licht overschreden na deze prachtige vierdaagse. Hieronder nog wat reacties van onze vijf junioren.

Kobe Hermans: Ik vond het echt een geweldige ervaring om als junior helemaal in Portugal een wedstijd te kunnen lopen. Het was een heel toffe en mooie reis en toch was er een heel goede focus op de wedstrijd.

Siemen Geris: De afgelopen reis was een heus festijn, iets wat ik nooit zal vergeten. We hebben zeer veel gelachen, maar ook zeer veel gefocust op ons doel. Het was een goede accommodatie met een top begeleiding door onze trainers.

Sebbe Mattheeuws: Ik had totaal niet verwacht toen ik begon met atletiek dat ik een wedstrijd in Portugal zou mogen lopen. Dit was een mooie ervaring en ben ik blij dat ik mee mocht.

Wout Debroyer: Ik vond het een prachtige ervaring. De reis, het land, het eten en het gezelschap. Het hele gedoe rond de wedstrijd was ook heel tof, het parcours gaan verkennen enz. en natuurlijk ook de wedstrijd, waar ik het resultaat totaal niet van heel ver had verwacht of durven dromen. Dit alles ga ik zeker heel lang onthouden.

Ewoud Parmentier: Een leuke ervaring, zowel op sportief vlak en als plezierreis. Goede begeleiding en een heel ontspannen, losse sfeer gedurende de afgelopen vier dagen.

De volledige resultaten kan je hier vinden: https://www.albufeira2019.com

Beelden van de wedstrijd: https://youtu.be/DyODqCoVY3s

Atleten kijken nu al uit naar de volgende opdracht. Zondag is er het Vlaams kampioenschap in Rotselaar en op zondag 24 februari het BK in Brussel.